De meest inspirerende organisaties van Nederland

De ranking
G.O.A.T. Too Good To Go
De 4 pijlers
Voorbeelden per pijler
Trends in inspiratie
Ontwikkelingen 2025

De Inspirerende 40 van 2025

Voor het 14e jaar op rij onderzoeken we wat de 40 meest inspirerende organisaties zijn voor Nederlanders. Omdat de voorbeelden voor de toekomst niet de organisaties zijn die vandaag domineren, maar de organisaties die Nederlanders inspireren. Dit zijn de organisaties die dit in 2025 Nederlanders inspireren:

Ontwikkelingspercentage

Totale score

Ontwikkelings­percentage

Verschuiving in plaatsen

Totale score

1.

2.

3.

4.

Nieuw

Nieuw

5.

Zie de hele top40

Na 5 jaar op rij nummer één in de Inspirerende 40 (2018 - 2023), was de vraag onvermijdelijk: wat te doen met Too Good To Go? Nee, niet weer de meest inspirerende organisatie? Zijn er dan geen andere voorbeelden?

Ja, die zijn er. En ze verdienen ook een podium. Want de Inspirerende 40 is ontwikkeld om voorbeelden voor de toekomst een podium te geven. Hoe meer organisaties daar staan, des te beter het wordt.

Nederlanders bepalen de Inspirerende 40 Maar, de Inspirerende 40 is niet onze lijst. We stellen hem slechts samen. Hij wordt bepaald door representatief onderzoek onder Nederlanders. Daarmee 'rommelen' kan natuurlijk niet.

Greatest Of All Time De oplossing vonden we in een nieuwe categorie. Na Muhammed Ali, Michael Jordan, Johan Cruyff, Ireen Wüst en Irene Schouten, is er nu ook een Inspirerende 40 Greatest of All Time: Too Good To Go. De eerste en voorlopig enige op deze lijst.


Inspiratie om op te schalen Too Good To Go valt overal op. In 2022 kreeg het een plek in de Times100 lijst met de meest invloedrijke organisaties.

Voorlopig is het nog niet klaar. In 2023 redde Too Good To Go met haar gemeenschap vier maaltijden per seconde (wereldwijd). Helaas gaan er nog steeds 40.000 per seconde verloren.

Daarom wil het versnellen en opschalen. Genoeg inspiratie en wij blijven Too Good To Go zeker volgen. Vanaf nu dus als Inspirerende 40 G.O.A.T.

En ook in de jaren 2024 en 2025 blijft Too Good To Go Nederlanders bijzonder inspireren.

De 4 pijlers van inspirerende organisaties

0%

Visie

Inspirerende organisaties staan in dienst van de samenleving. Dat blijkt uit hun visie en houding. Zo zijn ze gericht op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. De meest inspirerende onder hen werken zelfs aan een betere wereld. Daarbij zijn ze duurzaam, helder over hun rol en open/transparant.

0%

Organisatie

Inspirerende organisaties zijn innovatief. Bovendien worden hun innovaties als toonaangevend in de markt gezien. In laagconjunctuur wordt dit belangrijker.

0%

Product

Inspirerende organisatie bieden daarbij kwalitatief goede producten/ diensten die echt iets oplossen. Steeds belangrijker wordt dat deze stijlvol zijn/ er mooi uitzien. Het oog wil ook wat.

0%

Klantbeleving

Inspirerende organisaties brengen hun klanten op andere ideeën, laten hen iets anders doen. Dat doen ze op een originele, verrassende wijze.

Zij scoren hier het hoogst op

Visie

  1. Ecosia
  2. Pieter Pot
  3. Fairtrade Original
  4. Seepje
  5. The Good Roll

Organisatie

  1. ChatGPT
  2. ASML
  3. Apple
  4. Follow The Money
  5. Lego

Product

  1. Samsung
  2. Rituals
  3. Lego
  4. Dille en Kamille
  5. Ecosia

Klantbeleving

  1. Lego
  2. Pieter Pot
  3. ChatGPT
  4. Ecosia
  5. The Good Roll

Impactmakers per sector

de meest inspirerende ...

Retailers

  1. Rituals
  2. Dille & Kamille
  3. Lush
  4. Vinted
  5. IKEA

Producenten

  1. LEGO
  2. HappySoaps
  3. Seepje
  4. ASML
  5. Lush

Impactorganisaties

  1. Too Good To Go
  2. HappySoaps
  3. Follow the Money
  4. Seepje
  5. Natuurhuisje

Eigenschappen die inspireren

Wat mensen inspireert, verandert met de tijd Wat een organisatie inspirerend maakt, is geen vast gegeven. Het verandert mee met de tijdsgeest en met wat mensen belangrijk vinden.

2012: iets bereikbaar maken voor de velen In 2012 waren het vooral kenmerken als innovatie en kwaliteit die hoog scoorden. Vier op de tien mensen noemden ‘innovatief’ spontaan als inspiratiebron. Niet verrassend dat organisaties als Apple, De Efteling en IKEA toen de lijst aanvoerden. Zij wisten iets bijzonders toegankelijk te maken voor velen—ze ‘democratiseerden’ ervaring en technologie.

2021: maatschappelijke impact op één In 2021 verschoof de aandacht. ‘Maatschappelijke bijdrage’ en ‘duurzaamheid’ werden de meest genoemde inspiratiekenmerken. Meer dan een derde van de Nederlanders noemde ten minste één van deze twee. Organisaties als Too Good To Go, Seepje en Fairtrade Original stonden symbool voor deze nieuwe norm. Inspiratie kwam voort uit het zichtbaar bijdragen aan een betere wereld.

2025: instant impact In 2025 zien we opnieuw een verschuiving. De wens om ‘goed te doen’ blijft de kern van inspiratie. Maar de manier waarop dat gebeurt, verandert. Impact moet direct zijn - zichtbaar, voelbaar, en relevant in het hier en nu.

Sociale impact krijgt meer gewicht. Tegelijkertijd winnen eigenschappen als gemak en service aan belang: mensen willen merken dat het verschil ook voor hén werkt.

Organisaties als Follow the Money en De Correspondent laten zien dat impact ook gaat over duiding en transparantie. Ze vertalen complexe thema’s - van macht en geld tot klimaat en ongelijkheid - naar begrijpelijke verhalen, en bouwen daarmee aan diep en duurzaam vertrouwen.

En organisaties zoals LEGO, HappySoaps en Seepje laten zien hoe inspirerende impact eruitziet in de praktijk. Ze vertalen hun missie naar tastbare producten en concrete resultaten: van bouwen aan creativiteit (LEGO), tot het terugdringen van plastic in de badkamer (HappySoaps) en schoonmaken met natuurlijke middelen (Seepje). Deze merken inspireren niet alleen door hun doelen, maar vooral doordat ze laten zien wat er nú gebeurt – in het dagelijks leven van hun klanten.

De les voor leiders Wie wil inspireren in deze tijd, moet niet alleen het grote verhaal vertellen, maar ook laten zien hoe dat verhaal vandaag al tot leven komt. Inspiratie ontstaat wanneer idealen vertaald worden naar impact die mensen kunnen voelen, begrijpen en delen.

Ontwikkelingen 2025

Visie en innovatie samen

Inspiratie werkt als windvaantje, het duidt op het sentiment van het moment. Jaarlijks zien we organisaties die opvallen doordat hun inspiratiewaarde stijgt of daalt. Dit zijn enkele opvallende resultaten van 2024.

Follow the Money groeit dit jaar het meest in inspiratiewaarde. Het tekent de tijdsgeest. Follow the Money werkt aan openheid als tegenkracht voor de misbruik van macht. Omdat de open samenleving mooi maar ook kwetsbaar is. Dat inspireert, juist nu.

Een andere opvallende is Bever. Niemand is een binnenmens en Bever voedt de zin om naar buiten te gaan. Daarbij heeft de natuur hulp nodig en daar werkt Bever hard aan door in te zetten op circulaire retail. Follow the Money en Bever scoren hoog op visie en op innovatie.

Focus houden voor impact Andere organisaties die winnen aan inspiratiewaarde zijn De Correspondent, Ecosia, Yumiko, A Beautiful Story, Fish Tales en Triodos Bank. Allemaal impactorganisaties met een duidelijke focus en ambities om een positieve verandering tot stand te brengen.

Ook vertrouwde merken stijgen De stijging van VELUX markeert een bredere trend die in de Inspirerende 40. Vertrouwde organisaties, met een duidelijke richting, winnen aan inspiratiewaarde. Dit zien we bijvoorbeeld bij Rabobank, Miele, Auping, Apple en Albert Heijn. Al deze organisaties weten de balans goed te bewaken tussen het goede doen en het goed doen voor klanten.

De vrije val van Tesla Tesla daalt dit jaar ongekend hard in de Inspirerende 40. De inspiratiewaarde daalt met maar liefst meer dan 11%. Dat is overigens een versnelling van een dalende trend sinds 2020. Tesla stond van 2015 tot en met 2017 op de tweede plek, en in 2018 nog op de derde plek, waarna de daling zich langzaam mar zeker inzette. En nu dus dermate versnelt dat Tesla op de een-na-laatste plaats staat, net boven hekkensluiter Shell.

Linkedin | Whatsapp

De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie met de steun van Dynata en DataIM metmet