Inspiratie maakt impact groter
Inspiratie versnelt de verandering
Verandering is hard nodig. Inspiratie is een menselijke veranderkracht. Iedereen heeft het.
Inspiratie betekent letterlijk 'door de geest ingeblazen'. Het is een inzicht/idee dat opeens komt aanwaaien. Dat idee komt met de absolute zekerheid dat het waar is. Het gevolg is de wens om er wat mee te doen. Inspiratie verandert gedrag snel. Dit is precies waar veel organisaties aan werken. Het verandert changemakers in gamechangers.
Inspirerende impactorganisaties denken op een vergelijkbare wijze. Daarmee is inspireren te leren. De formule staat hieronder.
"Moeders inspireren meer dan managers. Vaders ook. Wat blijkbaar ieder mens kan, raakt verloren wanneer we een organisatie binnen stappen."
De 4 pijlers van inspirerende organisaties
Uit het onderzoek komen vier pijlers naar voren van inspirerende organisaties. Elk daarvan geeft antwoord op een basale vraag van een klant. Samen vertellen ze één verhaal.
1. een heldere visie
Waarom verdien je mijn aandacht?
Inspirerende organisaties werken niet in, maar aan de samenleving. Daarvoor wijzen ze op iets dat nog niet is, maar wel zou kunnen zijn. Inspirerende organisaties hebben een krachtige visie voor de toekomst die de aandacht trekt. Daarbij zijn ze extreem helder over hun rol en open/transparant over wat er speelt.
2. innovatieve organisatie
Waarom zou ik je geloven? Inspirerende organisaties laten zien hoe ze aan de verandering werken. Dat maakt hen innovatief. Omdat deze ook als relevant worden gezien, worden ze ook gezien als toonaangevend.
3. een betere oplossing
Waarom zou ik je kopen?
Inspirerende organisatie bieden daarbij kwalitatief goede producten/ diensten die echt iets oplossen voor hun klant. Slechts weinigen kopen duurzaam of verantwoorde producten. De velen bereik je alleen met een beter product dat daarbij iets goed doet in de samenleving.
4. een goede Klantbeleving
Waarom zou ik me goed bij je voelen? Inspirerende organisaties brengen hun klanten op andere ideeën, laten hen iets anders doen. Dat doen ze op een originele, verrassende wijze.
The revealing of a latent life,
waiting to be uncovered
'De Inspirerende 40 helpt ons enorm. Het laat zien dat wat we doen, echt werkt. Daarmee is het een bevestiging van wat we doen. Het helpt ons de juiste keuzes te blijven maken en focus aanbrengen. En stimuleert ons verder te gaan. Omdat het een onderzoek is bij mensen die ons kennen, is dit een lijst die wij zeer serieus nemen.'
Robert van Veen – Chief Strategy Officer Natuurhuisje
Meer food for inspiration?
"Emoties bepalen gedrag. Dus ook in organisaties. De vraag is welke emoties jouw organisatie in beweging zetten: angst of inspiratie."