Inspiratie maakt impact groter
Inspiratie versnelt de verandering
Verandering is hard nodig. Inspiratie is een menselijke veranderkracht. Iedereen heeft het.
Inspiratie betekent letterlijk 'door de geest ingeblazen'. Het is een inzicht/idee dat opeens komt aanwaaien. Dat idee komt met de absolute zekerheid dat het waar is. Het gevolg is de wens om er wat mee te doen. Inspiratie verandert gedrag snel. Dit is precies waar veel organisaties aan werken. Het verandert changemakers in gamechangers.
Inspirerende impactorganisaties denken op een vergelijkbare wijze. Daarmee is inspireren te leren. De formule staat hieronder.
"Moeders inspireren meer dan managers. Vaders ook. Wat blijkbaar ieder mens kan, raakt verloren wanneer we een organisatie binnen stappen."
De 4 pijlers van inspirerende organisaties
Uit het onderzoek komen vier pijlers naar voren van inspirerende organisaties. Elk daarvan geeft antwoord op een basale vraag van een klant. Samen vertellen ze één verhaal.
1. een heldere visie
Waarom verdien je mijn aandacht?
Inspirerende organisaties werken niet in, maar aan de samenleving. Daarvoor wijzen ze op iets dat nog niet is, maar wel zou kunnen zijn. Inspirerende organisaties hebben een krachtige visie voor de toekomst die de aandacht trekt. Daarbij zijn ze extreem helder over hun rol en open/transparant over wat er speelt.
2. innovatieve organisatie
Waarom zou ik je geloven? Inspirerende organisaties laten zien hoe ze aan de verandering werken. Dat maakt hen innovatief. Omdat deze ook als relevant worden gezien, worden ze ook gezien als toonaangevend.
3. een betere oplossing
Waarom zou ik je kopen?
Inspirerende organisatie bieden daarbij kwalitatief goede producten/ diensten die echt iets oplossen voor hun klant. Slechts weinigen kopen duurzaam of verantwoorde producten. De velen bereik je alleen met een beter product dat daarbij iets goed doet in de samenleving.
4. een goede Klantbeleving
Waarom zou ik me goed bij je voelen? Inspirerende organisaties brengen hun klanten op andere ideeën, laten hen iets anders doen. Dat doen ze op een originele, verrassende wijze.
Van de mensen vindt de eigen moeder inspirerend.
Dit is het percentage mensen dat de eigen manager inspirerend vindt.
“Het verschil zit niet in wat je bestuurt, maar in wie je bent als leider.”
Moeders inspireren meer dan managers
Van functie terug naar missie Bijna driekwart van de mensen noemt hun moeder als belangrijkst bron van inspiratie.
Vaders volgen op korte afstand. Opvallend daarentegen is hoe laag leidinggevenden in de lijst scoren. Slechts 20% van de mensen vindt hun eigen manager inspirerend. De inspiratiewaarde van directie- en managementlagen blijkt, in de ogen van hun eigen medewerkers, opvallend laag.
Waar ligt dat aan? Managers zijn vaak goed in het beheersen van structuren, processen en afdelingen – maar ze leiden zelden mensen.
Het wrange is dat veel van deze managers óók moeders en vaders zijn. Zodra zij hun professionele rol betreden, lijkt er iets te kantelen: relaties worden voorwaardelijk ("je telt mee als je presteert"), en idealen verdwijnen naar de achtergrond. De waan van de dag wint het van de betekenis van het werk.
En precies dát - verbinding, idealen en richting – is wat mensen vandaag de dag als inspirerend ervaren.
De sleutel tot inspirerend leiderschap
Wat we leren van de non-profitsector – waar veel inspirerende leiders vandaan komen – is dat inspiratie begint bij verbinding met een groter doel. Inspirerende leiders luisteren naar wat hen ooit bewoog. Ze parkeren hun idealen niet in vergaderkamers, maar brengen die tot leven door hun idealen actief te gebruiken in het maken van keuzes. Zij gebruiken hun rol niet om processen te beheersen, maar om waarden tot leven te brengen.
Het verschil zit niet in wat je bestuurt, maar in wie je bent als leider.
Echte inspiratie ontstaat wanneer leiders op missie gaan – niet alleen een missie op papier hebben.
Wat managers morgen anders kunnen doen
De boodschap is helder: mensen raken geïnspireerd door wie handelt vanuit verbinding, niet vanuit hiërachie. Organisaties die leiderschap beschouwen als relationele, emotionele én strategische discipline, creëren meer betrokkenheid, vertrouwen én impact.
En dat begint met een andere houding. Een nieuwe manier van kijken naar je rol.
The revealing of a latent life,
waiting to be uncovered
'De Inspirerende 40 helpt ons enorm. Het laat zien dat wat we doen, echt werkt. Daarmee is het een bevestiging van wat we doen. Het helpt ons de juiste keuzes te blijven maken en focus aanbrengen. En stimuleert ons verder te gaan. Omdat het een onderzoek is bij mensen die ons kennen, is dit een lijst die wij zeer serieus nemen.'
Robert van Veen – Chief Strategy Officer Natuurhuisje
Meer food for inspiration?
"Emoties bepalen gedrag. Dus ook in organisaties. De vraag is welke emoties jouw organisatie in beweging zetten: angst of inspiratie."


