Het onderzoek naar inspirerende organisaties
Waarom De Inspirerende 40
Zoekende naar voorbeeldorganisaties stuitten we vijftien jaar geleden op lijstjes met sterke merken zoals Coca-Cola, Heineken en Shell. Hier vonden we niet wat we zochten. Deze organisaties brengen niet de verandering waarvan wij denken dat die nodig is. Sterker nog, deze 'marktleiders' leiden vaak nergens heen. Ze zijn eerder marktbeheersers dan leiders. We zochten juist de voorbeelden voor de toekomst.
We realiseerden ons dat sterke merken een echokamer uit het verleden zijn. De aandacht hiervoor, houdt deze in stand.
De voorbeelden voor de toekomst Zo ontstond het idee om de aandacht niet te geven aan de voorbeelden uit het verleden, maar aan de voorbeelden voor de toekomst.
We stelden onszelf de vraag wie momenteel het goede doen en in de toekomst groot worden, of blijven. Zo ontstond de Inspirerende 40.
Van wat domineert, naar wat inspireert Door inspiratie te volgen, ontdekken we wie er aandacht verdient en wie het moet kopen. We leerden dat inspirerende organisaties het ook echt anders doen.
Het onderzoek Sinds 2011 onderzoeken we jaarlijks met Dynata en DataIM welke organisaties inspireren. Dat doen we in 3 stappen:
- een exploratief onderzoek naar eigenschappen van inspirerende organisaties en wie het zijn;
- een kwantitatief ranking onderzoek waarin we organisaties beoordelen op de eigenschappen;
- een deep-dive in de case studies van de meest inspirerende voorbeelden.
Het levert het beeld op. Een beeld van organisaties die laten zien dat het anders kan, en hoe dat anders kan.
Onderzoek 1
eigenschappen van inspirerende organisaties n = 340 (netto), januari 2025, bewoners van grote steden
Het eerste onderzoek brengt de eigenschappen van inspirerende organisaties in kaart. Deze ontwikkelen zich jaarlijks. Zo wordt ‘duurzaam’ de afgelopen jaren steeds belangrijker.
Dit jaar identificeerden we elf kenmerken van inspirerende organisaties. Deze zijn gegroepeerd in vier ’pijlers’, die worden gewogen op basis van het aantal keren dat ze in het eerste onderzoek worden genoemd.
Onderzoek 2
ranking van 158 organisaties op de eigenschappen n = 5.700, landelijk representatief
Het tweede onderzoek meet de inspiratiewaarde van organisaties op de 11 eigenschappen naast drie algemene vragen.
Om ‘vragenlijstmoeheid’ te voorkomen, beoordeelt iedere deelnemer maximaal vier organisaties die hij of zij redelijk tot goed kent.
Standaard worden alle organisaties uit de top 50 uit de lijsten van het voorgaande jaar meegenomen, aangevuld met organisaties die de aandacht trokken.
26 organisaties deden tegen een vergoeding mee.
Case Studies
interviews en verdieping van de meest inspirerende voorbeelden
Het laatste deel is misschien nog wel het meest waardevolle: de case studies van de meest inspirerende voorbeelden.
Zo ontdekten we dat organisaties die door Nederlanders als inspirerend worden gezien, het vaak ook echt anders doen.
De inzichten hiervan delen we in dit jaarlijkse magazine en tijdens het event en Impact on the Beach.
Onderzoekspartners
Panelleverancier
Dynata is ‘s wereld grootste ‘first-party data company’, met een bereik van bijna 70 miljoen consumenten. Dynata maakt het mogelijk om iedere doelgroep een stem te geven en te betrekken in de besluitvorming. Dynata geeft zowel toegang als de directe middelen om hen te bevragen en de resultaten te analyseren.

Dataverzameling
DataIM verzamelt, bewerkt, verrijkt, analyseert data met op maat gemaakte dashboards. Bijvoorbeeld over de impact van duurzaam ondernemen of de aansluiting van producten/diensten op klantbehoeften. Simpel, flexibel en persoonlijk zodat je verder komt.
Meedoen aan het onderzoek?
Benieuwd naar de inspiratiewaarde van jouw organisatie? Op zoek naar inspiratie van buitenaf? Deelname aan het Inspirerende 40 onderzoek geeft voldoende gesprekstof over of en hoe het anders kan.
Het onderzoek naar De Inspirerende 40 is een initiatief van Synergie, in samenwerking met Dynata en DataIM. Wij verzorgen het exploratieve onderzoek, de analyses en meten standaard:
- Alle organisaties uit De Inspirerende 40 uit de 'standaard' en de non-profit ranking van 2025
- 15 organisaties die De Inspirerende 40 net niet haalden.
- Alle organisaties in de Ones2Watch.
- Jaarlijks helpt het verkennende onderzoek ons aan nieuwe kandidaten.
- We gunnen onszelf jaarlijks 3 wildcards.
Daarnaast is het voor elke landelijk werkende organisatie (b2c) mogelijk om deel te nemen tegen een vergoeding. Dit geeft alle inzichten uit het onderzoek voor de eigen organisatie.
Het geeft geen recht of garantie op een plek in De Inspirerende 40.
Wanneer de inspiratiewaarde van je organisatie voldoende is voor een plek in De Inspirerende 40, kom je natuurlijk in lijst en doe je automatisch (en kosteloos) mee in '26. In 2025 deden 26 organisaties zo mee.
Deelname kost € 1.550. Dat is inclusief meting, rapportage en een kaart voor de bekendmaking op het lanceringsevent of Impact on the Beach.
Voor startende impactorganisaties geldt een korting van 50%. Voor hetzelfde bedrag kunnen alle organisaties in de Inspirerende 40 en Ones2Watch inzicht krijgen in hun resultaten.